Om pausdanser och kreativitet

Fortsättning på frågorna följer. Nu tänkte jag svara på Lisas utmärkta frågor! Hur inspirerar du dig själv att göra saker som inte motiverar så mycket? Tråkigt svar: jag bara gör det. Det kanske är en översättning jag måste fixa, eller så städa hemma. Men jag vet att jag bara går omkring och grubblar på det om jag inte fixar undan det. Så klart lyckas jag inte alltid, men då schemalägger jag det tråkiga till nån dag och ser ofta till att få det fixat genast på förmiddagen.

Brukar du pausdansa? Till exempel när du skriver. Jag borde definitivt göra det. Eftersom jag som modern människa inte kan ha koll på mig själv så har jag en aktivitetsklocka som ibland påminner mig om att stiga upp så jag brukar göra det och vifta lite med armarna. Sara Lövestam sa på Författarkliniken att hon har en låtlista som hon lyssnar på när hon skriver och vissa låtar betyder att hon måste stiga upp och dansa/röra på sig. Tycker det lät smart!

Vad gör du för att få kreativiteten att flöda om din skalle känns brutalt geggig och det inte går att dra ut något vettigt ur den? Eftersom jag har friheten att själv lägga upp mitt veckoschema tar jag ibland en pausdag. Märker jag att inget i hjärnan fungerar så då försöker jag inte ens jobba utan kollar kanske en film, läser en bok eller tränar. Det brukar hjälpa med att få ivern och inspirationen i gång. Ibland funkar det också att bara sätta sig ner och skriva det första som kommer i skallen. För en del kan det fungera till och med bättre att skriva för hand. Då känns det inte lika prestationigt.

Vad ska jag bli när jag blir stor? Vad du än blir kommer det att bli fantastiskt. Men om jag måste tipsa/gissa så är jag säker på att du kommer att bli en glädjespridare som påminner folk om det roliga i livet. Tror inte heller att du kommer att syssla strikt med EN sak, utan kommer hela tiden att ha ny projekt på gång. Så glädjespridande projektidéare!

Vad är meningen med livet? Att göra det bästa man kan av sin tid här på jorden och vara snäll med andra människor. Skratta så mycket som möjligt och försöka säga ja oftare än nej. Inte stressa över vad andra tror och tycker om en, utan lyssna på sig själv och alltid göra det som känns rätt i magen. Att dricka lite vin (eller annat gott) och äta god mat hör också till det viktigaste som finns.