Saken i egna händer del två

Jag lovade återkomma med ett praktiskt inlägg om egenutgivning. Obs obs obs att det här är bara de tankar som snurrat i mitt huvud och jag är verkligen inte någon expert, men ungefär följande order skulle jag ge mig själv om jag skulle ge ut själv:

Sök stipendiepengar. Det finns flera fonder och stiftelser i Svenskfinland (och i Sverige). Det lönar sig alltid att söka pengar. Speciellt om du är från en mindre ort och verket anknyter till orten kan det finns goda chanser att du får understöd.

Anlita redaktör. Testläsare och kompisar som hjälper till är guld värda, men för att texten ska kunna lyfta är det viktigt att ett proffs tittar på texten och går igenom med rödpennan i högsta hugg. Ja, det är dyrt, men det här skulle jag inte spara på (lönar sig ändå att be om rekommendationer, finns nog en hel del skojare och lurendrejare där ute i dagens värld). Ha också en skild korrläsare. Korrfel är förargliga i en tryckt bok.

Anlita grafiker. Ett snyggt bokomslag är viktigt, jätteviktigt. Ingen vill se ett omslag du pysslat ihop i PhotoShop och det är inte heller något som säljer speciellt bra. En snygg inlaga och alla sidnummer & sidor på rätt ställe ger ett proffsigt intryck.

böcker1 Några snygga omslag. Aldrig ensamma är egenutgiven, men håller verkligen måttet!

Jämför tryckerier. Be om offerter från olika tryckerier. Överväg noga hur många ex du tror att du kan sälja, men be gärna offerter för olika stora upplagor. Fundera också på var du ska förvara dina böcker. Be gärna att få se redan tryckta böcker från de olika tryckerierna för att jämföra slutresultat. Priset behöver inte alltid avgöra kvaliteten.

Glöm inte e-boken. Det är en liten kostnad som i bästa fall kan generera mycket försäljning. Ja, e-boken är inte så stor på svenska ännu, men du kan gå miste om potentiella kunder om du inte släpper e-boken samtidigt.

Fixa ISBN-nummer. Alla böcker ska ha ett ISBN-nummer, både i Sverige och Finland. När din bok har det kan den också säljas i affärer och finnas på bibliotek. Kostar ingenting!

Marknadsför! På din blogg, på Facebook, på Instagram. Där det känns naturligt för dig. Prata om din bok redan innan den är tryckt, väck ett intresse hos folk. Det kan också vara smart att ha möjlighet till förhandsbeställning/bokning. Då vet du också ungefär hur många ex du kan tänkas sälja.

visitkortVisitkort kan vara bra att ha. Jag har faktiskt fått dela ut mina en hel del!

Fortsätt marknadsföra! Den här listan kan göras oändlig och bara din fantasi sätter gränser för det du kan göra, men glöm inte marknadsföringen efter att du släppt boken. Gå på besök hos bokklubbar eller den lokala marthaklubben. Fundera på vem som är din målgrupp. Skicka pressmeddelanden till redaktioner och kontakta bokbloggare som passar in i din målgrupp. Ladda upp tryckdugliga (och bra!) bilder på dig själv och boken på din webbsida så att eventuella bloggare och journalister hittar dem vid behov.

Ordna releasefest. Det här måste ju vara det roligaste med att ge ut en bok tänker jag. Att få ordna fest! Bjud in alla, be en kompis intervjua dig och bjud på lite bubbel och tugg. Be någon administrera bokförsäljningen när du minglar med festgästerna.

wpid-20140209_171643.jpgDen här synen gör väl de flesta glada? Just den här bilden är från en saluhall i Madrid. Men du fattar poängen.

Tro på dig själv. Du har skrivit en bok, var stolt över det! Tro att det finns läsare där ute som längtar efter att få läsa det du skrivit. Ta till dig konstruktiv kritik, men strunta i elakheterna. Viktigast är att du är nöjd med det du gjort.

Nu har jag säkert glömt tusen poänger, men här är i alla fall några av de viktigaste grejerna jag själv skulle satsa på. Har du gett ut själv eller hur skulle du göra? Läs också den här intressanta rapporten.