Fem tips för att få frilansjobb

För två veckor sedan var jag lite orolig över vårens ekonomi. Januari var en otroligt bra månad ur ett faktureringsperspektiv, februari helt okej men inte så bra jag som jag hade hoppats på och mars såg nästan tomt ut. Det här med en företagares ostadiga ekonomi är inte precis någon överraskning men är det en sak jag personligen lärt mig – det löser sig alltid.

Varje gång jag hunnit börja oroa mig lite mer har det börjat trilla in mejl om jobberbjudanden och diverse förfrågningar och jag kan andas ut. Jag brukar skämta att det är universum som tar hand om mig och skickar jobben till mig, men riktigt så är det ju inte. I dag påminde Facebook mig om att jag för sju år sen fick ett jobb på Alma 360 Media (som i dag är en del av Otavamedia).

Jag visste nog inte det då, men just det jobbet har öppnat så otroligt många dörrar för mig. Dels var det första gången jag skrev artiklar på finska, men då knöt jag också många kontakter som genererar jobb än i dag. Jag blir väldigt ofta kontaktad av nya kunder som hör av sig eftersom någon rekommenderat mig för dem. Ofta är det tidigare kolleger från femmånadersjobbet 2011. Så det här med att många jobb kommer via kontakter stämmer. Men minst lika viktigt är det att göra ett gott jobb.

Så därför delar jag med mig av mina fem bästa tips för dig som funderar på en frilansbana. Det här kan låta som självklarheter men eftersom jag många gånger blir tackad för att jag gör just följande grejer tänker jag att de kan vara bra att lyfta. Och obs att de här tipsen främst gäller för personer som redan har kommit i gång – men bra att tänka på redan när man sätter i gång.

femtipsattfåfrilansjobb.png

1. Var tillgänglig

Se till att dina kontaktuppgifter är lätta att hitta och svara på e-post och samtal. Ingen vill anlita en person som aldrig svarar på mejlen eller är omöjlig att få tag på.

2. Kommunicera med kunden

Kom överens om vad du ska göra och vad ersättningen är. Fråga om du är osäker. Det är så otroligt viktigt att ni är överens om vad du ska göra och inom vilken tidsram. Hör av dig om något strular – jag mejlar direkt om jag märker att ett intervjuobjekt är svårt att få tag på eller om det uppstår andra problem som att jag blir sjuk och tidtabellen kan förskjutas. Ibland märker jag också att ett arbete krävt mer tid än jag tänkt mig och då kontaktar jag kunden och försöker förhandla om ett förhöjt arvode – och ofta har jag lyckats motivera ett högre arvode till mig själv.

3. Gör det du lovar

Leverera det du lovat. Det här är väl ganska elementärt men värt att komma ihåg. Din kund beställer något av dig och vill att du ska leverera enligt överenskommelse. Svårare än så är det faktiskt inte.

4. Våga visa eget initiativ

Du är expert på det du gör – din kund är nödvändigtvis inte det. Du kanske kommer på något som kunde tillföra något extra till projektet du arbetar med. Hör av dig och diskutera det. Alla mina kunder hör väldigt gärna om jag har idéer om hur något kunde göras bättre eller smartare.

5. Håll alltid deadline

Det här är den absolut viktigaste punkten. En deadline ska hållas. Alltid. Finns det minsta lilla risk att du inte hinner bli klar ska du genast höra av dig till kunden och förklara situationen. De flesta är bara tacksamma över att få veta om det i god tid ifall andra tidtabeller måste anpassas. Det värsta du kan göra är att höra av dig samma dag som deadline och meddela att du inte kan leverera. Gör inte det!

***

Ja, det var mina tips i korthet. Vad tycker du, självklarheter eller bra att påminnas om? Och har du själv några tips som jag inte tagit upp här? I morgon ska det bli mer snack om frilansliv och att vara sin egen chef tillsammans med Jennifer när vi ska föreläsa på Åland. Känns som att jag äntligen har fått i gång en någorlunda vettig rutin och det känns så otroligt skönt. Äntligen är min chef en någorlunda bra chef och jag kan prata om det utan känna mig som världens sämsta exempel.

Ses vi i morgon i Mariehamn?!