När jag slutade prokrastinera

Foto: Emma Matthews/Unsplash.

Foto: Emma Matthews/Unsplash.

Ah, prokrastinering! Alltså att i stället för att ta tag i något viktigt göra tusen mindre viktiga grejer. Ni vet, när en ska skriva en artikel, ringa ett samtal, slutföra en arbetsuppgift, ja då är allt annat än just det jobbet tusen gånger intressantare. Det är för mycket damm i hörnen och disken måste fixas och kanske jag ska rensa ut garderoben för första gången på fem år? Jag tror de flesta känner igen sig och Facebook påminde mig i morse om hur otroligt svårt jag hade att komma i gång för ett år sedan.

Skärmavbild 2019-05-03 kl. 11.31.09.png

Förra våren när jag hade en coach pratade vi väldigt mycket om det här. Att komma i gång, bara göra, få saker gjorda. Att vara en bra och rättvis chef för sig själv. Just då hade jag rätt så lite jobb och inga deadlines som pockade på, så jag hade ju liksom tid att göra ingenting. När jag flyttade till Berlin 2013 var jag mästare på just detta ingenting. Jag jobbade halvtid för en webbsida men kunde sitta fem dagar i veckan framför datorn och scrolla lite. Och jag mådde så otroligt skit av det. Jag gjorde ju inget vettigt, utan jag låtsasjobbade men fick ändå inte så mycket gjort.

Eftersom jag ju faktiskt är min egen chef och inte behöver jobba åtta timmar om dagen har jag en enorm frihet i att bygga upp mina arbetsdagar. Men med frihet kommer ansvar, det vet alla. Jag måste själv måste prioritera mina jobb och se till att slutföra dem. Det är ingen som håller koll på mig (förutom mina kunder, men de hör antagligen inte av sig förrän jag missat en deadline).

Men hur lyckades jag sluta prokrastinera?

Jag vet egentligen inte ens riktigt hur det gick till. Kanske jag helt enkelt tröttnade på att inte få saker gjorda. Jag är ändå en “doer” och gillar att bli klar. Eller snarare: jag hatar ha halvfärdiga uppgifter hängande. Nuförtiden är jag färdig med nästan alla jobb flera dagar före deadline – för att jag helt enkelt vill bli klar med dem och skicka en faktura. Under hetsiga perioder har jag inte ens så mycket val. Då måste jag jobba effektivt för att komma vidare till nästa projekt och uppgift. Om jag då endast skulle gå enligt den deadline min uppdragsgivare gett mig skulle det bli panik flera gånger i månaden.

Med det sagt kan jag inte påstå att jag aldrig prokrastinerar. Det är klart jag gör det. Jag tror inte att det går att slippa helt, men jag tror att det går att minska på det. Bli bättre på att ta tag i saker i stället för att skjuta upp dem. För att hjälpa dig på vägen kommer här några tips jag själv haft nytta av.

Foto: Emma Matthews/Unsplash.

Foto: Emma Matthews/Unsplash.

5 TIPS FÖR ATT UNDVIKA PROKRASTINERING

1. Planera dina dagar
Fundera på vad du vill åstadkomma och gör upp en realistisk plan. Se till att få alla arbetsuppgifter gjorda hur seg du än känner dig. Klappa dig på axeln när du är färdig och fortsätt inte med något nytt. Nu är du färdig för i dag, bra jobbat kompis!

2. Hitta orsaken till att du prokrastinerar
Varför skjuter du upp något? Är du orolig för att misslyckas? Känner du dig inte sugen på att ta tag i just den här uppgiften? Fundera på orsakerna och vad du kunde göra för att ändra på din inställning. Kanske kunde du få andra uppdrag? Kanske borde du vara lite ledig? Kanske måste du bli bättre på att prioritera och planera?

3. Utnyttja varje tidslucka
Förr tänkte jag ofta “äh, jag har bara en halv timme tills jag ska ringa upp intervjuobjektet, jag kan lika bra surfa runt lite”. Nej! Nuförtiden tänker jag: “oj, en halv timme, jag hinner med vad som helst”. Åtminstone många av mina arbetsuppgifter är sådana att de sällan tar mer än en halv timme. Och det gör ju inget om jag inte blir färdig med en gång, det är bara att fortsätta en annan gång. Pomodorotekniken kan också vara ett bra knep för att komma i gång!

4. Tänk på hur skönt det är när det är gjort
Under Friday Lab pratade vi mycket om så kallade surdegar. Alltså grejer som förblir ogjorda och som en inte har lust att ta tag i. Men det är ju ofta sånt som en ändå går omkring och grubblar på och känner dåligt samvete för. Ett tips är att boka en timme i kalendern varje vecka för att göra allt det som du inte lyckas få gjort och vips har du ett mycket lättare sinne. Nu är det gjort!

5. Var inte så hård mot dig själv
Vissa dagar lyckas inget. Du klickar runt mellan olika dokument, gör lite smått här och där men får egentligen inget gjort. Har du en lite sämre dag kan du lova dig själv att det räcker att du gör en grej. När den är gjord får du vara ledig resten av dagen. Med gott samvete! Gå till ett museum, kolla på Netflix eller läs en bok. Om du är snäll med dig själv en dag brukar det resultera i mer energi och bättre resultat nästa dag. (Sista biten i tipset kanske inte funkar jättebra om du är löneanställd.)

Missa inte heller det här otroligt bra Ted Talket om prokrastinering!

Jag vet att mina tips kan låta äckligt hurtiga och klämkäcka. Som en Nike-reklam. JUST DO IT! Men faktum är att det enda sättet att sluta med prokrastinering är att sätta i gång. Göra nåt. I de flesta fall kommer ingen annan att göra det du borde göra, så var lite snäll med ditt framtida jag och gör undan det du kan redan nu. Genast. Jag vet att du fixar det! Heja!

Brukar du prokrastinera? Och hur klarar du av att undvika det?

LÄS OCKSÅ: Rutiner i arbetsvardagen – så här gör jag