Vet du hur mycket du jobbar? Börja tracka din tid!

En av de bästa insikterna jag fick under Friday Lab Retreaten var något en annan deltagare sa. Vi orkar fokusera fyra timmar om dagen, alltså jobba fokuserat ungefär fyra timmar och sen tar energin slut. Ändå är våra arbetsdagar generellt sett åtta timmar långa.

Själv jobbar jag sällan mer än fyra timmar om dagen och har ibland känt mig lat. Hur orkar alla andra jobba så mycket? Men de dagar jag jobbat runt sex eller sju timmar är jag helt slut följande dag. För när jag jobbar gör jag det väldigt fokuserat och gör en sak åt gången.

Så här har det inte alltid varit. Verkligen inte!

En vacker klocka på en marknad i Buenos Aires.

En vacker klocka på en marknad i Buenos Aires.

Den största förändringen jag gjort för att få bättre fokus och bli mer effektiv är att jag för 1,5 år sedan började tracka min arbetstid efter uppmuntran av Jennifer. Med andra ord vet jag exakt vad jag använder min tid på och hur mycket jag jobbar. Min månadsstatistik varierar väldigt mycket och när jag känner mig lite trött och sliten brukar statistiken bekräfta att jag faktiskt har jobbat mycket.

Jag använder appen Toggl för att tracka min arbetstid. I praktiken går det ut på att jag trycker på play i appen varje gång jag börjar med ett nytt uppdrag eller arbetsmoment. I början var det svårt att komma ihåg att klicka på play, men nu gör jag det automatiskt. Eftersom trackandet har gett mig så mycket har jag en tendens att marknadsföra det i tid och otid – det är ju så himla bra! Jag vet inte hur många gånger jag tjatade om det under helgen, hehe.

Och nu ska jag i fem punkter förklara varför det är så bra att tracka sin arbetstid!

Så här ser min statistik ut för i år. Väldigt stora variationer mellan månaderna!

Så här ser min statistik ut för i år. Väldigt stora variationer mellan månaderna!

1. Bättre fokus

När jag klickar på play väljer jag att fokusera på en uppgift. Alltså: jag glömmer föregående uppgift och börjar fokusera på den jag ska göra nu. Om jag gör något annat medan jag trackar tid, såsom att kolla mobilen eller läsa mejl, är det att fuska och ger fel sorts statistik. Och jag vill ju inte fuska!

2. Koll på vad jag lägger min tid på

Känns det som att dina arbetsdagar flyter iväg utan att du har nån aning om vad du lagt tiden på? Själv kunde jag tidigare sitta åtta timmar framför en dator och knappt få något gjort. Nu vet jag vad jag lägger min tid på. Om jag sitter åtta timmar framför datorn men trackar tre timmar är det dags att fundera på varför jag suttit så länge framför datorn och om jag kunde använda min tid på ett klokare sätt. Typ gå ut på en promenad i stället för att stirra på skärmen.

3. Jag vet hur mycket jag orkar & Hinner

Jag vet ungefär hur länge ett arbetsuppdrag tar och hur många olika moment och uppgifter jag kan planera in under en dag. Det betyder att jag kan göra realistiska planer för hur mycket jag kommer att hinna med under en dag eller en vecka.

4. Koll på faktureringen

Jag vet exakt hur många timmar jag jobbat för en kund eller ett uppdrag. Det är spännande att se vad min timlön är, vilka uppdrag som jag tjänar bäst på och var jag kanske borde höja mina arvoden.

5. Intressant statistik

Jag älskar att få statistik på mitt liv. Hur långt jag springer och hur många timmar jag jobbar. Det är också spännande att se hur många timmar jag lägger på mitt skrivande eftersom det ibland känns som att jag ju inte skriver alls – men när jag ser statistiken kan jag bevisa för mig själv att det inte alls stämmer.

Mina mest arbetsdryga projekt i år. Siffran 15 före frilansartiklar och 8 före översättning betyder att jag har haft så många kunder/projekt inom frilans och översättning. På det sättet behöver jag inte ha skilda projekt för varje kund, utan kan klumpa ihop jobben för tydligare statistik. För Nationen har jag delat upp det i skrivande och marknadsföring (det är  inte  två olika romaner).

Mina mest arbetsdryga projekt i år. Siffran 15 före frilansartiklar och 8 före översättning betyder att jag har haft så många kunder/projekt inom frilans och översättning. På det sättet behöver jag inte ha skilda projekt för varje kund, utan kan klumpa ihop jobben för tydligare statistik. För Nationen har jag delat upp det i skrivande och marknadsföring (det är inte två olika romaner).

Jag förstår om det låter tråkigt eller arbetsdrygt att tracka sin egen arbetstid, men det är faktiskt otroligt bra att veta vad man läger sin tid på – speciellt för mig som företagare. Att jag dessutom får bättre fokus är inte precis någon nackdel.

Vet du hur många timmar om veckan du jobbar? Alltså jobbar på riktigt, nu räknas inte svaret “jag har en åtta timmars arbetsdag”.

Oberoende av om du är din egen chef eller anställd hos någon annan tror jag att du kan dra nytta av att veta var du lägger din tid, åtminstone om du är ute efter en förändring eller vill jobba mer effektivt.

Vad säger du, ska du börja tracka din arbetstid?

Läs också: Bli bättre på att strukturera och planera ditt jobb