Saksalainen asiakaspalvelu

Minulla ei ollut entuudestaan oikeastaan minkäänlaista kuvaa saksalaisesta asiakaspalvelusta, vaikka olenkin ollut Saksassa aika paljon aikaisemmin. Nyt muutaman kuukauden jälkeen Berliinissä voin todeta, että asiakaspalvelu on aika olematonta. Yllätyn yleensä, jos saan hyvää palvelua jossain. Tämä tuntuu aika erikoiselta ottaen huomioon, että Saksassa palkat (varsinkin ravintola- ja kahvilatyöntekijöille) ovat aika huonot ja tipit kuuluvat asiaan. Mutta tipin antaminen ei ole kovin motivoivaa, jos palvelu on huonoa. Mutta sitten kun palvelu on hyvää, annan mielelläni tippiä.

Mielenkiintoisinta palvelua saimme Deutsche Bahnilta, kun ostimme junaliput Müncheniin. Samalla ostimme myös BahnCard25-kortin, jolla saa alennusta junamatkoista. Yhteensä summa oli lähes 400 euroa, mutta Deutsche Bahnin työntekijää ei pahemmin kiinnostanut palvella meitä. Aluksi hän oli huonotuulinen ja hieman töykeä. Pyysimme lippuja Berliinistä Müncheniin, mutta tajusimme sitten, että meidän ehkä pitää ostaa liput Freisingiin (jossa Jan ja Elisa asuu).

Kysyin onko sillä mitään väliä onko liput Müncheniin vai Freisingiin. Asiakaspalvelija katsoi minua kuin olisin tyhmä ja sanoi ”totta kai sillä on väliä”. Mutta loppua kohden hän jopa hymyili ja oli melkein mukava. Outoa! Olemme myös saaneet loistavaa palvelua Deutsche Bahnilla, joten se ei todellakaan ole firmasta kiinni.

Eli jos tulet Saksaan – älä odota loistavaa asiakaspalvelua, niin saatat yllättyä positiivisesti!